loader
montering-2

Montering

Få hjelp til montering av våre enheter
LES MER
app

Slik sikrer du din bolig

Veiledning og tips for hvordan du kan sikre din bolig
LES MER
faq-2

FAQ

Se om du finner svaret ditt i vår nyttige FAQ-seksjon
LES MER

Kundeservice

Du vil kunne finne mange svar i vår FAQ nedenfor.

Finner du ikke svaret her hører vi gjerne fra deg. Ta kontakt med oss i kontaktskjemaet under, så svarer vi deg så raskt vi har anledning.

Vi er stolte over å være alarmbransjens beste på kundeservice. Vi er her for å hjelpe.

 

 

 

Kontaktskjema

Kontakt oss via skjemaet under så får du hjelp.

Support Page Form
*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen
clock3x

 

Vi liker e-post best!

Ta kontakt på kundeservice@homely.no

Vi svarer så raskt vi kan og
ringer deg gjerne tilbake om du ønsker det.

faq-2

Kontakt oss på telefon!

Ta kontakt på 22 53 53 00

Åpningstider:

Hverdager fra kl 09-17

Hva lurer du på?

Er det enkelt å montere selv?

Ja. Når du blir kunde hos Homely ligger det ved enkle installasjonsguider både i pakken og i appen. Følger du disse gjennomfører du installasjonen på 1-2-3. Om ønskelig, kan kundeservice bistå deg både før, under og etter monteringen.

Videre vil man ha full oversikt i app om status på hver enkelt komponent, samt om de er korrekt tilkoblet eller ikke ved å se om de er online eller offline. Vi gjennomfører regelmessige rutinesjekker av våre kunders anlegg for å sikre at alt fungerer slik det skal.

Hva koster et abonnement?

Et abonnement hos oss koster kr 199,- per måned med tilkobling til en FG-godkjent alarmstasjon og vektertjeneste. Abonnementet har en fast pris uavhengig av hvor mange komponenter du har.

Hva betyr FG-godkjenning?

Når en alarm er merket med FG eller omtales som FG-godkjent betyr det at boligalarmen er «forsikringsgodkjent».

Kan jeg fjernstyre eksempelvis panelovnen min på hytta, slik at den er varm når vi kommer?

Smartpluggen kan benyttes for automatisk styring av temperaturen i din bolig eller på hytten. Dette gjøres ved at man benytter temperaturmåleren i en av enhetene i boligalarmen, eksempelvis røykvarsleren, og setter innstilling i appen for ønsket komforttemperatur.

Slik kan du for eksempel sikre at temperaturen holder seg stabil eller at temperaturen ikke går under visse punkt, eksempelvis for å unngå frostskader. Du kan lese mer om hvordan dette gjøres her. 

Trenger jeg et betjeningspanel når jeg kan styre alarmen med appen?

Vi anbefaler alle som har innbruddsalarm å ha et betjeningspanel, dette i tilfelle du skulle komme hjem å være fri for strøm på telefonen, om noen må deaktivere alarmen som ikke har tilgang til appen eller om appen omformodning skulle være nede. Du velger selv om du ønsker å montere betjeningspanelet på egnet plass eller ha det liggende en annen plass.

Hvor mange røykvarslere trenger jeg?

Du må ha minst en røykvarsler i hver etasje. De skal være plassert slik at de kan oppdage og varsle om brann på kjøkken, i stua, sonen utenfor soverom og i sonen utenfor teknisk rom. Det kan ikke være dør mellom et rom som skal dekkes og rommet der røykvarsleren er plassert. Vi anbefaler dermed også en røykvarsler i hvert soverom.

Jeg har en bedrift, kan jeg benytte Homely der?

Svaret er ja, ta gjerne kontakt med oss på kundeservice@homely.no dersom du ønsker et uforpliktende tilbud eller har flere spørsmål knyttet til alarm hos din bedrift.

Jeg har en utleiedel i min bolig. Hvordan løser vi det ved bruk av Homely?

I utgangspunktet anbefaler vi å sette opp en Hjemmesentral per boenhet slik at de som bor der selv styrer alarm og har kontroll over sin alarm. Det vil da også bli et abonnement per boenhet. Vi kan likevel nevne at dersom det kun er røykvarsling som er interessant i utleiedelene kan disse kobles på en og samme Hjemmesentral. Røykvarslerne vil da også være seriekoblet i hele boligen.

Er det noen begrensninger på hvor mange komponenter jeg kan koble til Hjemmesentralen?

Du kan koble til så mange komponenter du ønsker til Hjemmesentralen. Abonnementetsprisen vil forbli den samme.

Jeg har glemt passordet til innloggingen av min app. Hva gjør jeg?

Dersom du har glemt passordet ditt går du først til (1) Innstillinger (2) Logg ut. Deretter kan du trykke "Glemt Passord?" og du vil få tilsendt instruksjoner for å opprette et nytt passord på e-post.

Må man ha aktivt abonnement?

Homely forutsetter at man har et aktivt abonnement. Det er ikke mulig å benytte Homely uten dette. Som del i abonnementet inngår blant annet tilknytning til en FG-godkjent alarmstasjon med vektertjeneste, backup-kommunikasjon over mobilnettet og batteri back-up (for å sikre drift ved utfall av internett og ved strømbrudd) og styring via app.

Hva er inkludert i abonnementet?

Et abonnement hos Homely koster kun 199,- i måneden og da er du tilkoblet en døgnbemannet, FG-godkjent og EN-sertifisert alarmstasjon med vektertjeneste. Du har full kontroll over hjemmet ditt via app, samtidig som alarmstasjonen tar kontakt dersom en alarm utløses. Abonnementet aktiveres automatisk når hjemmesentralen kobles opp. Abonnementsprisen er den samme, uansett hvor mange enheter du har.

Når aktiveres abonnementet?

Abonnementet løper fra avtalt oppstartdato eller den dagen du kobler opp Hjemmesentralen. Det kan medføre at første faktura på abonnement kan være høyere enn avtalt månedspris dersom man kobler opp før avtalt oppstart.

Kan jeg benytte Homely uten internett?

I hovedsak ønsker vi at kunder benytter nettverkskabel eller WiFi som primærkommunikasjon til Hjemmesentralen. I tillegg til dette har også Hjemmesentralen innebygd e-Sim over 4G, dette er alltid aktivert, men beregnet for bruk til back-up kommunikasjon ved bortfall av internett forbindelse

Bruk av e-Sim er inkludert i abonnementet, men Homely forbeholder seg retten til å ta betalt ved unormalt høyt forbruk av data over e-Sim. Dersom det skulle bli tilfelle vil du som kunde få varsel om det i forkant.

Hjemmesentralen min er offline. Hva gjør jeg?

Dersom Hjemmesentralen ikke lyser,  sjekk følgende:

Steg 1: Ta ut strømkabelen fra Hjemmesentralen

Steg 2: Reset Hjemmesentralen ved å holde en binders eller liknende inne i hullet på undersiden i minst 8. sekunder eller til lysene starter å blinke. Sett i strømkabelen igjen og påse at den står skikkelig i.

Steg 3: Hjemmesentralen bruker 15-20 minutter på å komme online i etterkant av dette.

Dersom hjemmesentralen lyser, sjekk følgende:

Steg 1: Hvis Hjemmesentralen er koblet til med nettverkskabel, forsøk å ta ut nettverkskabelen.

Steg 2: Hvis Hjemmesentralet er koblet til WiFi. Sjekk at nettverket som Hjemmesentralen er koblet til fungerer ved å koble en tlf/data til nettverket og se at en vilkårlig nettside laster.

Skulle Hjemmesentralen fremdeles være offline, forsøk steg 2, under «Hjemmesentralen lyser ikke»

Må jeg montere utstyret selv?

Homely er et “gjør-det-selv-konsept" og monteringen er svært enkel å gjennomføre på egenhånd. Vår kundeservice bistår deg gjerne ved spørsmål under oppkobling, alternativt kan våre monteringspartnere tilby montering fra kr 1490,-. Ta kontakt for mer informasjon om pris i ditt område.  

Hvordan aktiverer jeg mitt abonnement?

Abonnementet aktiveres automatisk når Hjemmesentralen kobles opp. Det er derfor mulig å kjøpe en grunnpakke hos Homely og først bli fakturert når den kobles opp.

Får jeg rabatt hos mitt forsikringsselskap?

Homely smart boligalarm er tilknyttet en døgnbemannet, FG-godkjent alarmstasjon. Hos mange forsikringsselskap får man rabatterte priser/premie ved å ha en slik tilkobling. Forsikringsselskapene har noe ulik praksis, så ta derfor kontakt med ditt forsikringsselskap om tilkoblingen til en FG-godkjent alarmstasjon tilfredsstiller til deres krav.

Hvordan kan jeg legge til flere brukere i app?

Steg 1: Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørne)

Steg 2: Trykk på brukerliste

Steg 3: Trykk på (+)

 

Hjem = navnet på Hjemmesentralen/ditt hjem (skal ikke endres på med mindre du skal gi tilgang til et annet hjem du administrerer).

Brukertilgang = velg om du vil gi vedkommende brukertilgang (kan se enhetene og aktivere/deaktivere alarmen) eller administratorrettigheter (gir full tilgang til alle funksjoner i app).

E-postadresse = legg til vedkommendes e-postadresse. Vedkommende må så laste ned appen og registrere bruker med denne e-postadressen.

Jeg får meldingen «Enheten finnes fra før», hva gjør jeg?

Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing av sensoren på nytt

Hvordan resetter jeg en sensor?

Du kan se video og beskrivelse av hvordan du resetter sensorene her. På denne siden har vi lagt ved video som viser resetting av hvert produkt.

Jeg ønsker å teste min alarm, hva gjør jeg?

Ring alarmstasjonen og informer om at du ønsker å teste alarmen. Deretter test og ring tilbake når du er ferdig. Alarmstasjonen vil kunne gi deg info om hvilke signaler de har mottatt under testingen.

Alarmstasjonen kan nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Test knapp på røykdetektor er kun en lokal test på selve varsleren, denne knappen sender ikke alarm til alarmstasjonen, og du vil heller ikke få push-varsel. For å se at røykvarslere er seriekoblet, få push-varsel, samt sende en alarm til alarmstasjon må man løse ut røykdetektoren med røyk, eventuelt kjøpe en røykspray for testing.

Slutter alarmen å fungere dersom strømmen går?

Nei, alarmen vil fortsatt fungere selv om strømmen skulle gå. Hjemmesentralen har batteriback-up som vil slå inn dersom strømmen skulle gå for å sikre at alarmen fortsatt fungerer. I tillegg har også Hjemmesentralen kommunikasjonsback-up, slik at den får sendt signal til app og alarmstasjonen selv om wifi er nede.

Følger det med skilt og klistremerker når jeg kjøper alarm?

Ja, det følger med ett skilt og tre klistremerker. Send oss en henvendelse til kundeservice@homely.no dersom det ikke fulgte med i din pakke. Opplys om hvor du kjøpte utstyret og til hvilken adresse du ønsker å få tilsendt skilt og klistremerker til.

Jeg får ikke lagt til den ene sensoren, hva gjør jeg?

Først, sjekk om det ligger noen "unknown device" i enhetslisten i app. Dersom det gjør det, slett denne/disse først, for å så resette og legge til sensoren på nytt igjen. Se hvordan du resetter de ulike sensorene her.    

Hvordan setter jeg opp skallsikring?

Trykk her for å se vår guide for oppsett av skallsikring og beskrivelse av ulike funskjoner.

Røykvarsleren går offline, hva gjør jeg?

En vanlig grunn til at noen enheter kan gå offline er at det er dårlig signal.

For å løse dette kan man enten flytte enheten nærmere Hjemmesentralen eller man kan benytte en signalforsterker for å gi bedre signal på det gitte området. Når signalet skal forsterkes til en røykvarsler anbefaler vi å benytte sirenen som signalforsterker, fordi dersom strømmen skulle gå, vil denne gå på batteribackup og fortsatt gi signal til røykvarsleren.

Plasser signalforsterkeren mellom Hjemmesentralen og enheten. Du kan lese mer om signal her.  

Er Homely kompatibel med Yale Doorman?

Ja, Homely er kompatibel med Yale Doorman V2N(Classic), L3 og L3S. For at din Yale Doorman skal kunne kommunisere med Homely må du ha en Yale Doorman kommunikkasjonsmodul. For mer info om produktet og tilgjengelige funksjoner, trykk her.

Har dere API tilgjengelig?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Vi har en betaversjon av API løsning, ta kontakt med oss på kundeservice@homely.no for mer informasjon.

Kan jeg koble Homely mot annen smarthusteknologi?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er i hovedsak en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller.

Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer. Du finner oversikt over kompatible produkter i vår nettbutikk.

Hvor lang utrykningstid er det?

Homely tilbyr vekterutrykning i store deler av landet og benytter både lokale og nasjonale vaktselskap, som blant annet Securitas. Når det gjelder utrykningstid så vil vi anta at dette stort sett er det samme hos de fleste aktører i markedet. Det er så mange faktorer som vi ikke kan forutsi eller kontrollere som påvirker utrykningstiden til en vekter, derfor kan vi ikke gå ut med garanterte tider.

Hvordan stopper jeg røykvarsleren?

Etter utløst alarm vil et kort trykk på røykvarsleren som har blitt utløst stoppe å pipe i 4 minutter. Om den fortsatt detekterer røyk etter 4 minutter, vil den begynne å varsle igjen.

Hvis man har flere røykvarslere vil alle pipe dersom én trigges fordi de er seriekoblet. Da må man holde knappen på den som har gitt alarm inne i mer enn 6 sekunder for å stoppe alarmen på alle. Da vil alle sammen bli stille i 4 minutter. Dersom det oppdages røyk igjen, vil røyksensoren trigges og alle vil gå i alarm på nytt.

Ved røykalarm kan man også trykke og holde inne knappen foran på Hjemmesentralen i mer enn 6 sekunder. Alle røykvarslere som ikke har blitt trigget av røyk vil da bli stille. De eller den som fortsatt piper kan man trykke en gang på for å gjøres stille.

Man kan også benytte betjeningspanel, tast kode og hengelås åpen. Alt stopper å pipe utenom den/de som fortsatt ligger i alarm.

Bruk av app ved å trykke slå alarm på og deretter trykk alarm av etterfulgt av pin kode.

NB: Hvis det fortsatt er røyk i en detektor etter 4 minutter vil alle starte å pipe igjen.

Hva er nummeret til alarmstasjonen?

Nummeret til alarmsentralen er 815 69 049. Alle kontaktpersoner bør lagre dette nummeret slik at de svarer når de ser at det er alarmstasjonen som ringer.   Alarmstasjonen kan også nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Må Hjemmesentralen være tilkoblet wifi?

For at Hjemmesentralen skal kunne kommunisere må den være tilkoblet internett. Man kan velge om man ønsker å bruke internettkabel eller koble den til via wifi. I tillegg er det lagt inn et simkort i Hjemmesentralen som back-up for å sikre at den har mulighet til å kommunisere med alle enheter, alarmsentralen og app selv om internett er nede.

Hva vil det si at alarmstasjonen er sertifisert?

Alarmstasjonen er døgnbemannet, FG-godkjent og sertifisert etter EN-50518-standard. Det vil si at alt fra bygningsmasse, IT-systemer og personell blir rapportert inn og må holde den samme, høye standarden for å beholde sertifiseringen. FG står for Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd.

Hva kan jeg gjøre i appen?

Alt av registrering og oppkobling av alarmen gjøres vi appen. Man kan skru alarmen av og på, se oversikt over hendelser, ha kontroll på temperaturen i boligen, sette opp og styre brukerkontoer og koder.

Jeg skal flytte, hva gjør jeg?

Når du flytter kan du ta utstyret med deg og installere det i ditt nye hjem. Ta kontakt med vår support for oppdatering av informasjon.

Hvor lang bindingstid har jeg?

Du har ingen bindingstid, men det er en oppsigelsestid på inneværende + en måned.

Kan jeg ha oversikt og styre alarmen hjemme og på hytten fra samme app?

Du kan kontrollere flere boliger fra den samme appen. Hver Hjemmesentral får sin adresse som gjør at du kan fjernstyre både hjemmet, hytta og andre hjem fra en og samme app. Vi minner om at man må ha en Hjemmesentral per boenhet.

Er røykvarslerne seriekoblet?

Røykvarslerne er trådløse og seriekobles automatisk når de kobles til i app. Det er alltid lurt å funksjonsteste røykvarslerne med røykspray eller lignende etter at de er koblet til. Da kan du også forsikre deg om at seriekoblingen fungerer som den skal. Husk å alltid ta kontakt med alarmstasjonen før testing av alarmen.

Må jeg ha en Hjemmesentral for å styre enhetene mine?

Ja, Hjemmesentralen er den enheten som kommuniserer med alle enhetene i din alarm og som sender signaler til deg i app og til alarmstasjonen. Bruk av Homely boligalarm forutsetter en Hjemmesentral og et aktivt abonnement.  

Hva skjer om internett faller ut?

Hvis ditt trådløse internett ikke fungerer, vil enheten kobles opp mot mobilnettet slik at Hjemmesentralen fortsatt kan kommunisere med alle enhetene og sende signaler til alarmstasjonene og app. Dette er ikke ment som en permanent løsning. Mobilnettet i Hjemmesentralen vil ikke kunne erstatte wifi dersom du ikke har det.

Hvor mange Hjemmesentraler trenger jeg?

Du trenger én Hjemmesentral per boenhet/hjem. Dersom du monterer Homely i flere hjem (evt hytte), kan alle styres fra samme app.

Hvor skal jeg plassere Hjemmesentralen?

Hjemmesentralen må plasseres slik at den får forbindelse med alle enhetene dine. Plasseres Hjemmesentralen sentralt i huset vil den i de feste tilfeller kunne få signal med alle enhetene. Dersom det er store avstander eller om det er dårlig signal enkelte plasser kan man benytte en smartplugg eller sirene til å forsterke signalet. Mer om dette kan du lese her.

Må jeg installere alt på en gang?

Du kan installere enhetene etterhvert som du kjøper dem. De påvirker ikke hverandre i installasjonsprosessen. Abonnementet ditt vil automatisk starte å løpe i det du kobler opp Hjemmesentralen og vil alltid være det samme, uansett hvor mange enheter du legger til etter hvert.

Hva er en Hjemmesentral?

Hjemmesentralen til Homely er en liten, hvit boks som kan minne om en router. En Hjemmesentral kalles ofte for en gateway eller en hub. Hjemmesentralen lar deg fjernstyre enhetene med én enkelt app og fungerer omtrent som hjernen i ditt smarthjem. Smarte enheter fra flere leverandører kommer senere til å kunne kobles til og styres fra den samme appen.

Hjemmesentralen er også den som sørger for kobling mellom døgnbemannet alarmsentralen og ditt hjem. Du setter den enkelt opp selv og du bør plassere den på en lurt sted.

Hva koster et abonnement?

Et abonnement hos oss koster kr 199,- per måned med tilkobling til en FG-godkjent alarmstasjon og vektertjeneste. Abonnementet har en fast pris uavhengig av hvor mange komponenter du har.

Må man ha aktivt abonnement?

Homely forutsetter at man har et aktivt abonnement. Det er ikke mulig å benytte Homely uten dette. Som del i abonnementet inngår blant annet tilknytning til en FG-godkjent alarmstasjon med vektertjeneste, backup-kommunikasjon over mobilnettet og batteri back-up (for å sikre drift ved utfall av internett og ved strømbrudd) og styring via app.

Hva er inkludert i abonnementet?

Et abonnement hos Homely koster kun 199,- i måneden og da er du tilkoblet en døgnbemannet, FG-godkjent og EN-sertifisert alarmstasjon med vektertjeneste. Du har full kontroll over hjemmet ditt via app, samtidig som alarmstasjonen tar kontakt dersom en alarm utløses. Abonnementet aktiveres automatisk når hjemmesentralen kobles opp. Abonnementsprisen er den samme, uansett hvor mange enheter du har.

Når aktiveres abonnementet?

Abonnementet løper fra avtalt oppstartdato eller den dagen du kobler opp Hjemmesentralen. Det kan medføre at første faktura på abonnement kan være høyere enn avtalt månedspris dersom man kobler opp før avtalt oppstart.

Hvor lang bindingstid har jeg?

Du har ingen bindingstid, men det er en oppsigelsestid på inneværende + en måned.

Jeg har glemt passordet til innloggingen av min app. Hva gjør jeg?

Dersom du har glemt passordet ditt går du først til (1) Innstillinger (2) Logg ut. Deretter kan du trykke "Glemt Passord?" og du vil få tilsendt instruksjoner for å opprette et nytt passord på e-post.

Hvordan kan jeg legge til flere brukere i app?

Steg 1: Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørne)

Steg 2: Trykk på brukerliste

Steg 3: Trykk på (+)

 

Hjem = navnet på Hjemmesentralen/ditt hjem (skal ikke endres på med mindre du skal gi tilgang til et annet hjem du administrerer).

Brukertilgang = velg om du vil gi vedkommende brukertilgang (kan se enhetene og aktivere/deaktivere alarmen) eller administratorrettigheter (gir full tilgang til alle funksjoner i app).

E-postadresse = legg til vedkommendes e-postadresse. Vedkommende må så laste ned appen og registrere bruker med denne e-postadressen.

Hvordan setter jeg opp skallsikring?

Trykk her for å se vår guide for oppsett av skallsikring og beskrivelse av ulike funskjoner.

Hva kan jeg gjøre i appen?

Alt av registrering og oppkobling av alarmen gjøres vi appen. Man kan skru alarmen av og på, se oversikt over hendelser, ha kontroll på temperaturen i boligen, sette opp og styre brukerkontoer og koder.

Kan jeg ha oversikt og styre alarmen hjemme og på hytten fra samme app?

Du kan kontrollere flere boliger fra den samme appen. Hver Hjemmesentral får sin adresse som gjør at du kan fjernstyre både hjemmet, hytta og andre hjem fra en og samme app. Vi minner om at man må ha en Hjemmesentral per boenhet.

Hva betyr FG-godkjenning?

Når en alarm er merket med FG eller omtales som FG-godkjent betyr det at boligalarmen er «forsikringsgodkjent».

Trenger jeg et betjeningspanel når jeg kan styre alarmen med appen?

Vi anbefaler alle som har innbruddsalarm å ha et betjeningspanel, dette i tilfelle du skulle komme hjem å være fri for strøm på telefonen, om noen må deaktivere alarmen som ikke har tilgang til appen eller om appen omformodning skulle være nede. Du velger selv om du ønsker å montere betjeningspanelet på egnet plass eller ha det liggende en annen plass.

Hvor mange røykvarslere trenger jeg?

Du må ha minst en røykvarsler i hver etasje. De skal være plassert slik at de kan oppdage og varsle om brann på kjøkken, i stua, sonen utenfor soverom og i sonen utenfor teknisk rom. Det kan ikke være dør mellom et rom som skal dekkes og rommet der røykvarsleren er plassert. Vi anbefaler dermed også en røykvarsler i hvert soverom.

Jeg har en bedrift, kan jeg benytte Homely der?

Svaret er ja, ta gjerne kontakt med oss på kundeservice@homely.no dersom du ønsker et uforpliktende tilbud eller har flere spørsmål knyttet til alarm hos din bedrift.

Jeg har en utleiedel i min bolig. Hvordan løser vi det ved bruk av Homely?

I utgangspunktet anbefaler vi å sette opp en Hjemmesentral per boenhet slik at de som bor der selv styrer alarm og har kontroll over sin alarm. Det vil da også bli et abonnement per boenhet. Vi kan likevel nevne at dersom det kun er røykvarsling som er interessant i utleiedelene kan disse kobles på en og samme Hjemmesentral. Røykvarslerne vil da også være seriekoblet i hele boligen.

Er det noen begrensninger på hvor mange komponenter jeg kan koble til Hjemmesentralen?

Du kan koble til så mange komponenter du ønsker til Hjemmesentralen. Abonnementetsprisen vil forbli den samme.

Kan jeg benytte Homely uten internett?

I hovedsak ønsker vi at kunder benytter nettverkskabel eller WiFi som primærkommunikasjon til Hjemmesentralen. I tillegg til dette har også Hjemmesentralen innebygd e-Sim over 4G, dette er alltid aktivert, men beregnet for bruk til back-up kommunikasjon ved bortfall av internett forbindelse

Bruk av e-Sim er inkludert i abonnementet, men Homely forbeholder seg retten til å ta betalt ved unormalt høyt forbruk av data over e-Sim. Dersom det skulle bli tilfelle vil du som kunde få varsel om det i forkant.

Må jeg montere utstyret selv?

Homely er et “gjør-det-selv-konsept" og monteringen er svært enkel å gjennomføre på egenhånd. Vår kundeservice bistår deg gjerne ved spørsmål under oppkobling, alternativt kan våre monteringspartnere tilby montering fra kr 1490,-. Ta kontakt for mer informasjon om pris i ditt område.  

Får jeg rabatt hos mitt forsikringsselskap?

Homely smart boligalarm er tilknyttet en døgnbemannet, FG-godkjent alarmstasjon. Hos mange forsikringsselskap får man rabatterte priser/premie ved å ha en slik tilkobling. Forsikringsselskapene har noe ulik praksis, så ta derfor kontakt med ditt forsikringsselskap om tilkoblingen til en FG-godkjent alarmstasjon tilfredsstiller til deres krav.

Jeg ønsker å teste min alarm, hva gjør jeg?

Ring alarmstasjonen og informer om at du ønsker å teste alarmen. Deretter test og ring tilbake når du er ferdig. Alarmstasjonen vil kunne gi deg info om hvilke signaler de har mottatt under testingen.

Alarmstasjonen kan nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Test knapp på røykdetektor er kun en lokal test på selve varsleren, denne knappen sender ikke alarm til alarmstasjonen, og du vil heller ikke få push-varsel. For å se at røykvarslere er seriekoblet, få push-varsel, samt sende en alarm til alarmstasjon må man løse ut røykdetektoren med røyk, eventuelt kjøpe en røykspray for testing.

Følger det med skilt og klistremerker når jeg kjøper alarm?

Ja, det følger med ett skilt og tre klistremerker. Send oss en henvendelse til kundeservice@homely.no dersom det ikke fulgte med i din pakke. Opplys om hvor du kjøpte utstyret og til hvilken adresse du ønsker å få tilsendt skilt og klistremerker til.

Er Homely kompatibel med Yale Doorman?

Ja, Homely er kompatibel med Yale Doorman V2N(Classic), L3 og L3S. For at din Yale Doorman skal kunne kommunisere med Homely må du ha en Yale Doorman kommunikkasjonsmodul. For mer info om produktet og tilgjengelige funksjoner, trykk her.

Har dere API tilgjengelig?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Vi har en betaversjon av API løsning, ta kontakt med oss på kundeservice@homely.no for mer informasjon.

Kan jeg koble Homely mot annen smarthusteknologi?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er i hovedsak en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller.

Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer. Du finner oversikt over kompatible produkter i vår nettbutikk.

Er røykvarslerne seriekoblet?

Røykvarslerne er trådløse og seriekobles automatisk når de kobles til i app. Det er alltid lurt å funksjonsteste røykvarslerne med røykspray eller lignende etter at de er koblet til. Da kan du også forsikre deg om at seriekoblingen fungerer som den skal. Husk å alltid ta kontakt med alarmstasjonen før testing av alarmen.

Hjemmesentralen min er offline. Hva gjør jeg?

Dersom Hjemmesentralen ikke lyser,  sjekk følgende:

Steg 1: Ta ut strømkabelen fra Hjemmesentralen

Steg 2: Reset Hjemmesentralen ved å holde en binders eller liknende inne i hullet på undersiden i minst 8. sekunder eller til lysene starter å blinke. Sett i strømkabelen igjen og påse at den står skikkelig i.

Steg 3: Hjemmesentralen bruker 15-20 minutter på å komme online i etterkant av dette.

Dersom hjemmesentralen lyser, sjekk følgende:

Steg 1: Hvis Hjemmesentralen er koblet til med nettverkskabel, forsøk å ta ut nettverkskabelen.

Steg 2: Hvis Hjemmesentralet er koblet til WiFi. Sjekk at nettverket som Hjemmesentralen er koblet til fungerer ved å koble en tlf/data til nettverket og se at en vilkårlig nettside laster.

Skulle Hjemmesentralen fremdeles være offline, forsøk steg 2, under «Hjemmesentralen lyser ikke»

Jeg får meldingen «Enheten finnes fra før», hva gjør jeg?

Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing av sensoren på nytt

Hvordan resetter jeg en sensor?

Du kan se video og beskrivelse av hvordan du resetter sensorene her. På denne siden har vi lagt ved video som viser resetting av hvert produkt.

Jeg får ikke lagt til den ene sensoren, hva gjør jeg?

Først, sjekk om det ligger noen "unknown device" i enhetslisten i app. Dersom det gjør det, slett denne/disse først, for å så resette og legge til sensoren på nytt igjen. Se hvordan du resetter de ulike sensorene her.    

Røykvarsleren går offline, hva gjør jeg?

En vanlig grunn til at noen enheter kan gå offline er at det er dårlig signal.

For å løse dette kan man enten flytte enheten nærmere Hjemmesentralen eller man kan benytte en signalforsterker for å gi bedre signal på det gitte området. Når signalet skal forsterkes til en røykvarsler anbefaler vi å benytte sirenen som signalforsterker, fordi dersom strømmen skulle gå, vil denne gå på batteribackup og fortsatt gi signal til røykvarsleren.

Plasser signalforsterkeren mellom Hjemmesentralen og enheten. Du kan lese mer om signal her.  

Hva skjer om internett faller ut?

Hvis ditt trådløse internett ikke fungerer, vil enheten kobles opp mot mobilnettet slik at Hjemmesentralen fortsatt kan kommunisere med alle enhetene og sende signaler til alarmstasjonene og app. Dette er ikke ment som en permanent løsning. Mobilnettet i Hjemmesentralen vil ikke kunne erstatte wifi dersom du ikke har det.

Er det enkelt å montere selv?

Ja. Når du blir kunde hos Homely ligger det ved enkle installasjonsguider både i pakken og i appen. Følger du disse gjennomfører du installasjonen på 1-2-3. Om ønskelig, kan kundeservice bistå deg både før, under og etter monteringen.

Videre vil man ha full oversikt i app om status på hver enkelt komponent, samt om de er korrekt tilkoblet eller ikke ved å se om de er online eller offline. Vi gjennomfører regelmessige rutinesjekker av våre kunders anlegg for å sikre at alt fungerer slik det skal.

Hva koster et abonnement?

Et abonnement hos oss koster kr 199,- per måned med tilkobling til en FG-godkjent alarmstasjon og vektertjeneste. Abonnementet har en fast pris uavhengig av hvor mange komponenter du har.

Hva betyr FG-godkjenning?

Når en alarm er merket med FG eller omtales som FG-godkjent betyr det at boligalarmen er «forsikringsgodkjent».

Kan jeg fjernstyre eksempelvis panelovnen min på hytta, slik at den er varm når vi kommer?

Smartpluggen kan benyttes for automatisk styring av temperaturen i din bolig eller på hytten. Dette gjøres ved at man benytter temperaturmåleren i en av enhetene i boligalarmen, eksempelvis røykvarsleren, og setter innstilling i appen for ønsket komforttemperatur.

Slik kan du for eksempel sikre at temperaturen holder seg stabil eller at temperaturen ikke går under visse punkt, eksempelvis for å unngå frostskader. Du kan lese mer om hvordan dette gjøres her. 

Trenger jeg et betjeningspanel når jeg kan styre alarmen med appen?

Vi anbefaler alle som har innbruddsalarm å ha et betjeningspanel, dette i tilfelle du skulle komme hjem å være fri for strøm på telefonen, om noen må deaktivere alarmen som ikke har tilgang til appen eller om appen omformodning skulle være nede. Du velger selv om du ønsker å montere betjeningspanelet på egnet plass eller ha det liggende en annen plass.

Hvor mange røykvarslere trenger jeg?

Du må ha minst en røykvarsler i hver etasje. De skal være plassert slik at de kan oppdage og varsle om brann på kjøkken, i stua, sonen utenfor soverom og i sonen utenfor teknisk rom. Det kan ikke være dør mellom et rom som skal dekkes og rommet der røykvarsleren er plassert. Vi anbefaler dermed også en røykvarsler i hvert soverom.

Jeg har en bedrift, kan jeg benytte Homely der?

Svaret er ja, ta gjerne kontakt med oss på kundeservice@homely.no dersom du ønsker et uforpliktende tilbud eller har flere spørsmål knyttet til alarm hos din bedrift.

Jeg har en utleiedel i min bolig. Hvordan løser vi det ved bruk av Homely?

I utgangspunktet anbefaler vi å sette opp en Hjemmesentral per boenhet slik at de som bor der selv styrer alarm og har kontroll over sin alarm. Det vil da også bli et abonnement per boenhet. Vi kan likevel nevne at dersom det kun er røykvarsling som er interessant i utleiedelene kan disse kobles på en og samme Hjemmesentral. Røykvarslerne vil da også være seriekoblet i hele boligen.

Er det noen begrensninger på hvor mange komponenter jeg kan koble til Hjemmesentralen?

Du kan koble til så mange komponenter du ønsker til Hjemmesentralen. Abonnementetsprisen vil forbli den samme.

Jeg har glemt passordet til innloggingen av min app. Hva gjør jeg?

Dersom du har glemt passordet ditt går du først til (1) Innstillinger (2) Logg ut. Deretter kan du trykke "Glemt Passord?" og du vil få tilsendt instruksjoner for å opprette et nytt passord på e-post.

Må man ha aktivt abonnement?

Homely forutsetter at man har et aktivt abonnement. Det er ikke mulig å benytte Homely uten dette. Som del i abonnementet inngår blant annet tilknytning til en FG-godkjent alarmstasjon med vektertjeneste, backup-kommunikasjon over mobilnettet og batteri back-up (for å sikre drift ved utfall av internett og ved strømbrudd) og styring via app.

Hva er inkludert i abonnementet?

Et abonnement hos Homely koster kun 199,- i måneden og da er du tilkoblet en døgnbemannet, FG-godkjent og EN-sertifisert alarmstasjon med vektertjeneste. Du har full kontroll over hjemmet ditt via app, samtidig som alarmstasjonen tar kontakt dersom en alarm utløses. Abonnementet aktiveres automatisk når hjemmesentralen kobles opp. Abonnementsprisen er den samme, uansett hvor mange enheter du har.

Når aktiveres abonnementet?

Abonnementet løper fra avtalt oppstartdato eller den dagen du kobler opp Hjemmesentralen. Det kan medføre at første faktura på abonnement kan være høyere enn avtalt månedspris dersom man kobler opp før avtalt oppstart.

Kan jeg benytte Homely uten internett?

I hovedsak ønsker vi at kunder benytter nettverkskabel eller WiFi som primærkommunikasjon til Hjemmesentralen. I tillegg til dette har også Hjemmesentralen innebygd e-Sim over 4G, dette er alltid aktivert, men beregnet for bruk til back-up kommunikasjon ved bortfall av internett forbindelse

Bruk av e-Sim er inkludert i abonnementet, men Homely forbeholder seg retten til å ta betalt ved unormalt høyt forbruk av data over e-Sim. Dersom det skulle bli tilfelle vil du som kunde få varsel om det i forkant.

Hjemmesentralen min er offline. Hva gjør jeg?

Dersom Hjemmesentralen ikke lyser,  sjekk følgende:

Steg 1: Ta ut strømkabelen fra Hjemmesentralen

Steg 2: Reset Hjemmesentralen ved å holde en binders eller liknende inne i hullet på undersiden i minst 8. sekunder eller til lysene starter å blinke. Sett i strømkabelen igjen og påse at den står skikkelig i.

Steg 3: Hjemmesentralen bruker 15-20 minutter på å komme online i etterkant av dette.

Dersom hjemmesentralen lyser, sjekk følgende:

Steg 1: Hvis Hjemmesentralen er koblet til med nettverkskabel, forsøk å ta ut nettverkskabelen.

Steg 2: Hvis Hjemmesentralet er koblet til WiFi. Sjekk at nettverket som Hjemmesentralen er koblet til fungerer ved å koble en tlf/data til nettverket og se at en vilkårlig nettside laster.

Skulle Hjemmesentralen fremdeles være offline, forsøk steg 2, under «Hjemmesentralen lyser ikke»

Må jeg montere utstyret selv?

Homely er et “gjør-det-selv-konsept" og monteringen er svært enkel å gjennomføre på egenhånd. Vår kundeservice bistår deg gjerne ved spørsmål under oppkobling, alternativt kan våre monteringspartnere tilby montering fra kr 1490,-. Ta kontakt for mer informasjon om pris i ditt område.  

Hvordan aktiverer jeg mitt abonnement?

Abonnementet aktiveres automatisk når Hjemmesentralen kobles opp. Det er derfor mulig å kjøpe en grunnpakke hos Homely og først bli fakturert når den kobles opp.

Får jeg rabatt hos mitt forsikringsselskap?

Homely smart boligalarm er tilknyttet en døgnbemannet, FG-godkjent alarmstasjon. Hos mange forsikringsselskap får man rabatterte priser/premie ved å ha en slik tilkobling. Forsikringsselskapene har noe ulik praksis, så ta derfor kontakt med ditt forsikringsselskap om tilkoblingen til en FG-godkjent alarmstasjon tilfredsstiller til deres krav.

Hvordan kan jeg legge til flere brukere i app?

Steg 1: Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørne)

Steg 2: Trykk på brukerliste

Steg 3: Trykk på (+)

 

Hjem = navnet på Hjemmesentralen/ditt hjem (skal ikke endres på med mindre du skal gi tilgang til et annet hjem du administrerer).

Brukertilgang = velg om du vil gi vedkommende brukertilgang (kan se enhetene og aktivere/deaktivere alarmen) eller administratorrettigheter (gir full tilgang til alle funksjoner i app).

E-postadresse = legg til vedkommendes e-postadresse. Vedkommende må så laste ned appen og registrere bruker med denne e-postadressen.

Jeg får meldingen «Enheten finnes fra før», hva gjør jeg?

Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing av sensoren på nytt

Hvordan resetter jeg en sensor?

Du kan se video og beskrivelse av hvordan du resetter sensorene her. På denne siden har vi lagt ved video som viser resetting av hvert produkt.

Jeg ønsker å teste min alarm, hva gjør jeg?

Ring alarmstasjonen og informer om at du ønsker å teste alarmen. Deretter test og ring tilbake når du er ferdig. Alarmstasjonen vil kunne gi deg info om hvilke signaler de har mottatt under testingen.

Alarmstasjonen kan nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Test knapp på røykdetektor er kun en lokal test på selve varsleren, denne knappen sender ikke alarm til alarmstasjonen, og du vil heller ikke få push-varsel. For å se at røykvarslere er seriekoblet, få push-varsel, samt sende en alarm til alarmstasjon må man løse ut røykdetektoren med røyk, eventuelt kjøpe en røykspray for testing.

Slutter alarmen å fungere dersom strømmen går?

Nei, alarmen vil fortsatt fungere selv om strømmen skulle gå. Hjemmesentralen har batteriback-up som vil slå inn dersom strømmen skulle gå for å sikre at alarmen fortsatt fungerer. I tillegg har også Hjemmesentralen kommunikasjonsback-up, slik at den får sendt signal til app og alarmstasjonen selv om wifi er nede.

Følger det med skilt og klistremerker når jeg kjøper alarm?

Ja, det følger med ett skilt og tre klistremerker. Send oss en henvendelse til kundeservice@homely.no dersom det ikke fulgte med i din pakke. Opplys om hvor du kjøpte utstyret og til hvilken adresse du ønsker å få tilsendt skilt og klistremerker til.

Jeg får ikke lagt til den ene sensoren, hva gjør jeg?

Først, sjekk om det ligger noen "unknown device" i enhetslisten i app. Dersom det gjør det, slett denne/disse først, for å så resette og legge til sensoren på nytt igjen. Se hvordan du resetter de ulike sensorene her.    

Hvordan setter jeg opp skallsikring?

Trykk her for å se vår guide for oppsett av skallsikring og beskrivelse av ulike funskjoner.

Røykvarsleren går offline, hva gjør jeg?

En vanlig grunn til at noen enheter kan gå offline er at det er dårlig signal.

For å løse dette kan man enten flytte enheten nærmere Hjemmesentralen eller man kan benytte en signalforsterker for å gi bedre signal på det gitte området. Når signalet skal forsterkes til en røykvarsler anbefaler vi å benytte sirenen som signalforsterker, fordi dersom strømmen skulle gå, vil denne gå på batteribackup og fortsatt gi signal til røykvarsleren.

Plasser signalforsterkeren mellom Hjemmesentralen og enheten. Du kan lese mer om signal her.  

Er Homely kompatibel med Yale Doorman?

Ja, Homely er kompatibel med Yale Doorman V2N(Classic), L3 og L3S. For at din Yale Doorman skal kunne kommunisere med Homely må du ha en Yale Doorman kommunikkasjonsmodul. For mer info om produktet og tilgjengelige funksjoner, trykk her.

Har dere API tilgjengelig?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Vi har en betaversjon av API løsning, ta kontakt med oss på kundeservice@homely.no for mer informasjon.

Kan jeg koble Homely mot annen smarthusteknologi?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er i hovedsak en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller.

Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer. Du finner oversikt over kompatible produkter i vår nettbutikk.

Hvor lang utrykningstid er det?

Homely tilbyr vekterutrykning i store deler av landet og benytter både lokale og nasjonale vaktselskap, som blant annet Securitas. Når det gjelder utrykningstid så vil vi anta at dette stort sett er det samme hos de fleste aktører i markedet. Det er så mange faktorer som vi ikke kan forutsi eller kontrollere som påvirker utrykningstiden til en vekter, derfor kan vi ikke gå ut med garanterte tider.

Hvordan stopper jeg røykvarsleren?

Etter utløst alarm vil et kort trykk på røykvarsleren som har blitt utløst stoppe å pipe i 4 minutter. Om den fortsatt detekterer røyk etter 4 minutter, vil den begynne å varsle igjen.

Hvis man har flere røykvarslere vil alle pipe dersom én trigges fordi de er seriekoblet. Da må man holde knappen på den som har gitt alarm inne i mer enn 6 sekunder for å stoppe alarmen på alle. Da vil alle sammen bli stille i 4 minutter. Dersom det oppdages røyk igjen, vil røyksensoren trigges og alle vil gå i alarm på nytt.

Ved røykalarm kan man også trykke og holde inne knappen foran på Hjemmesentralen i mer enn 6 sekunder. Alle røykvarslere som ikke har blitt trigget av røyk vil da bli stille. De eller den som fortsatt piper kan man trykke en gang på for å gjøres stille.

Man kan også benytte betjeningspanel, tast kode og hengelås åpen. Alt stopper å pipe utenom den/de som fortsatt ligger i alarm.

Bruk av app ved å trykke slå alarm på og deretter trykk alarm av etterfulgt av pin kode.

NB: Hvis det fortsatt er røyk i en detektor etter 4 minutter vil alle starte å pipe igjen.

Hva er nummeret til alarmstasjonen?

Nummeret til alarmsentralen er 815 69 049. Alle kontaktpersoner bør lagre dette nummeret slik at de svarer når de ser at det er alarmstasjonen som ringer.   Alarmstasjonen kan også nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Må Hjemmesentralen være tilkoblet wifi?

For at Hjemmesentralen skal kunne kommunisere må den være tilkoblet internett. Man kan velge om man ønsker å bruke internettkabel eller koble den til via wifi. I tillegg er det lagt inn et simkort i Hjemmesentralen som back-up for å sikre at den har mulighet til å kommunisere med alle enheter, alarmsentralen og app selv om internett er nede.

Hva vil det si at alarmstasjonen er sertifisert?

Alarmstasjonen er døgnbemannet, FG-godkjent og sertifisert etter EN-50518-standard. Det vil si at alt fra bygningsmasse, IT-systemer og personell blir rapportert inn og må holde den samme, høye standarden for å beholde sertifiseringen. FG står for Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd.

Hva kan jeg gjøre i appen?

Alt av registrering og oppkobling av alarmen gjøres vi appen. Man kan skru alarmen av og på, se oversikt over hendelser, ha kontroll på temperaturen i boligen, sette opp og styre brukerkontoer og koder.

Jeg skal flytte, hva gjør jeg?

Når du flytter kan du ta utstyret med deg og installere det i ditt nye hjem. Ta kontakt med vår support for oppdatering av informasjon.

Hvor lang bindingstid har jeg?

Du har ingen bindingstid, men det er en oppsigelsestid på inneværende + en måned.

Kan jeg ha oversikt og styre alarmen hjemme og på hytten fra samme app?

Du kan kontrollere flere boliger fra den samme appen. Hver Hjemmesentral får sin adresse som gjør at du kan fjernstyre både hjemmet, hytta og andre hjem fra en og samme app. Vi minner om at man må ha en Hjemmesentral per boenhet.

Er røykvarslerne seriekoblet?

Røykvarslerne er trådløse og seriekobles automatisk når de kobles til i app. Det er alltid lurt å funksjonsteste røykvarslerne med røykspray eller lignende etter at de er koblet til. Da kan du også forsikre deg om at seriekoblingen fungerer som den skal. Husk å alltid ta kontakt med alarmstasjonen før testing av alarmen.

Må jeg ha en Hjemmesentral for å styre enhetene mine?

Ja, Hjemmesentralen er den enheten som kommuniserer med alle enhetene i din alarm og som sender signaler til deg i app og til alarmstasjonen. Bruk av Homely boligalarm forutsetter en Hjemmesentral og et aktivt abonnement.  

Hva skjer om internett faller ut?

Hvis ditt trådløse internett ikke fungerer, vil enheten kobles opp mot mobilnettet slik at Hjemmesentralen fortsatt kan kommunisere med alle enhetene og sende signaler til alarmstasjonene og app. Dette er ikke ment som en permanent løsning. Mobilnettet i Hjemmesentralen vil ikke kunne erstatte wifi dersom du ikke har det.

Hvor mange Hjemmesentraler trenger jeg?

Du trenger én Hjemmesentral per boenhet/hjem. Dersom du monterer Homely i flere hjem (evt hytte), kan alle styres fra samme app.

Hvor skal jeg plassere Hjemmesentralen?

Hjemmesentralen må plasseres slik at den får forbindelse med alle enhetene dine. Plasseres Hjemmesentralen sentralt i huset vil den i de feste tilfeller kunne få signal med alle enhetene. Dersom det er store avstander eller om det er dårlig signal enkelte plasser kan man benytte en smartplugg eller sirene til å forsterke signalet. Mer om dette kan du lese her.

Må jeg installere alt på en gang?

Du kan installere enhetene etterhvert som du kjøper dem. De påvirker ikke hverandre i installasjonsprosessen. Abonnementet ditt vil automatisk starte å løpe i det du kobler opp Hjemmesentralen og vil alltid være det samme, uansett hvor mange enheter du legger til etter hvert.

Hva er en Hjemmesentral?

Hjemmesentralen til Homely er en liten, hvit boks som kan minne om en router. En Hjemmesentral kalles ofte for en gateway eller en hub. Hjemmesentralen lar deg fjernstyre enhetene med én enkelt app og fungerer omtrent som hjernen i ditt smarthjem. Smarte enheter fra flere leverandører kommer senere til å kunne kobles til og styres fra den samme appen.

Hjemmesentralen er også den som sørger for kobling mellom døgnbemannet alarmsentralen og ditt hjem. Du setter den enkelt opp selv og du bør plassere den på en lurt sted.

Hva er inkludert i abonnementet?

Et abonnement hos Homely koster kun 199,- i måneden og da er du tilkoblet en døgnbemannet, FG-godkjent og EN-sertifisert alarmstasjon med vektertjeneste. Du har full kontroll over hjemmet ditt via app, samtidig som alarmstasjonen tar kontakt dersom en alarm utløses. Abonnementet aktiveres automatisk når hjemmesentralen kobles opp. Abonnementsprisen er den samme, uansett hvor mange enheter du har.

Hva koster et abonnement?

Et abonnement hos oss koster kr 199,- per måned med tilkobling til en FG-godkjent alarmstasjon og vektertjeneste. Abonnementet har en fast pris uavhengig av hvor mange komponenter du har.

Hvor lang bindingstid har jeg?

Du har ingen bindingstid, men det er en oppsigelsestid på inneværende + en måned.

Må man ha aktivt abonnement?

Homely forutsetter at man har et aktivt abonnement. Det er ikke mulig å benytte Homely uten dette. Som del i abonnementet inngår blant annet tilknytning til en FG-godkjent alarmstasjon med vektertjeneste, backup-kommunikasjon over mobilnettet og batteri back-up (for å sikre drift ved utfall av internett og ved strømbrudd) og styring via app.

Når aktiveres abonnementet?

Abonnementet løper fra avtalt oppstartdato eller den dagen du kobler opp Hjemmesentralen. Det kan medføre at første faktura på abonnement kan være høyere enn avtalt månedspris dersom man kobler opp før avtalt oppstart.

Hva kan jeg gjøre i appen?

Alt av registrering og oppkobling av alarmen gjøres vi appen. Man kan skru alarmen av og på, se oversikt over hendelser, ha kontroll på temperaturen i boligen, sette opp og styre brukerkontoer og koder.

Hvordan kan jeg legge til flere brukere i app?

Steg 1: Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørne)

Steg 2: Trykk på brukerliste

Steg 3: Trykk på (+)

 

Hjem = navnet på Hjemmesentralen/ditt hjem (skal ikke endres på med mindre du skal gi tilgang til et annet hjem du administrerer).

Brukertilgang = velg om du vil gi vedkommende brukertilgang (kan se enhetene og aktivere/deaktivere alarmen) eller administratorrettigheter (gir full tilgang til alle funksjoner i app).

E-postadresse = legg til vedkommendes e-postadresse. Vedkommende må så laste ned appen og registrere bruker med denne e-postadressen.

Hvordan setter jeg opp skallsikring?

Trykk her for å se vår guide for oppsett av skallsikring og beskrivelse av ulike funskjoner.

Jeg har glemt passordet til innloggingen av min app. Hva gjør jeg?

Dersom du har glemt passordet ditt går du først til (1) Innstillinger (2) Logg ut. Deretter kan du trykke "Glemt Passord?" og du vil få tilsendt instruksjoner for å opprette et nytt passord på e-post.

Kan jeg ha oversikt og styre alarmen hjemme og på hytten fra samme app?

Du kan kontrollere flere boliger fra den samme appen. Hver Hjemmesentral får sin adresse som gjør at du kan fjernstyre både hjemmet, hytta og andre hjem fra en og samme app. Vi minner om at man må ha en Hjemmesentral per boenhet.

Er det noen begrensninger på hvor mange komponenter jeg kan koble til Hjemmesentralen?

Du kan koble til så mange komponenter du ønsker til Hjemmesentralen. Abonnementetsprisen vil forbli den samme.

Får jeg rabatt hos mitt forsikringsselskap?

Homely smart boligalarm er tilknyttet en døgnbemannet, FG-godkjent alarmstasjon. Hos mange forsikringsselskap får man rabatterte priser/premie ved å ha en slik tilkobling. Forsikringsselskapene har noe ulik praksis, så ta derfor kontakt med ditt forsikringsselskap om tilkoblingen til en FG-godkjent alarmstasjon tilfredsstiller til deres krav.

Hva betyr FG-godkjenning?

Når en alarm er merket med FG eller omtales som FG-godkjent betyr det at boligalarmen er «forsikringsgodkjent».

Hva er en Hjemmesentral?

Hjemmesentralen til Homely er en liten, hvit boks som kan minne om en router. En Hjemmesentral kalles ofte for en gateway eller en hub. Hjemmesentralen lar deg fjernstyre enhetene med én enkelt app og fungerer omtrent som hjernen i ditt smarthjem. Smarte enheter fra flere leverandører kommer senere til å kunne kobles til og styres fra den samme appen.

Hjemmesentralen er også den som sørger for kobling mellom døgnbemannet alarmsentralen og ditt hjem. Du setter den enkelt opp selv og du bør plassere den på en lurt sted.

Hva er nummeret til alarmstasjonen?

Nummeret til alarmsentralen er 815 69 049. Alle kontaktpersoner bør lagre dette nummeret slik at de svarer når de ser at det er alarmstasjonen som ringer.   Alarmstasjonen kan også nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Hva vil det si at alarmstasjonen er sertifisert?

Alarmstasjonen er døgnbemannet, FG-godkjent og sertifisert etter EN-50518-standard. Det vil si at alt fra bygningsmasse, IT-systemer og personell blir rapportert inn og må holde den samme, høye standarden for å beholde sertifiseringen. FG står for Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd.

Hvor lang utrykningstid er det?

Homely tilbyr vekterutrykning i store deler av landet og benytter både lokale og nasjonale vaktselskap, som blant annet Securitas. Når det gjelder utrykningstid så vil vi anta at dette stort sett er det samme hos de fleste aktører i markedet. Det er så mange faktorer som vi ikke kan forutsi eller kontrollere som påvirker utrykningstiden til en vekter, derfor kan vi ikke gå ut med garanterte tider.

Hvor mange Hjemmesentraler trenger jeg?

Du trenger én Hjemmesentral per boenhet/hjem. Dersom du monterer Homely i flere hjem (evt hytte), kan alle styres fra samme app.

Hvor mange røykvarslere trenger jeg?

Du må ha minst en røykvarsler i hver etasje. De skal være plassert slik at de kan oppdage og varsle om brann på kjøkken, i stua, sonen utenfor soverom og i sonen utenfor teknisk rom. Det kan ikke være dør mellom et rom som skal dekkes og rommet der røykvarsleren er plassert. Vi anbefaler dermed også en røykvarsler i hvert soverom.

Hvor skal jeg plassere Hjemmesentralen?

Hjemmesentralen må plasseres slik at den får forbindelse med alle enhetene dine. Plasseres Hjemmesentralen sentralt i huset vil den i de feste tilfeller kunne få signal med alle enhetene. Dersom det er store avstander eller om det er dårlig signal enkelte plasser kan man benytte en smartplugg eller sirene til å forsterke signalet. Mer om dette kan du lese her.

Jeg har en bedrift, kan jeg benytte Homely der?

Svaret er ja, ta gjerne kontakt med oss på kundeservice@homely.no dersom du ønsker et uforpliktende tilbud eller har flere spørsmål knyttet til alarm hos din bedrift.

Jeg har en utleiedel i min bolig. Hvordan løser vi det ved bruk av Homely?

I utgangspunktet anbefaler vi å sette opp en Hjemmesentral per boenhet slik at de som bor der selv styrer alarm og har kontroll over sin alarm. Det vil da også bli et abonnement per boenhet. Vi kan likevel nevne at dersom det kun er røykvarsling som er interessant i utleiedelene kan disse kobles på en og samme Hjemmesentral. Røykvarslerne vil da også være seriekoblet i hele boligen.

Jeg ønsker å teste min alarm, hva gjør jeg?

Ring alarmstasjonen og informer om at du ønsker å teste alarmen. Deretter test og ring tilbake når du er ferdig. Alarmstasjonen vil kunne gi deg info om hvilke signaler de har mottatt under testingen.

Alarmstasjonen kan nås ved å ringe vårt supportnummer, 22 53 53 00. Trykk 1 for å komme direkte til alarmstasjonen i menyvalget.

Test knapp på røykdetektor er kun en lokal test på selve varsleren, denne knappen sender ikke alarm til alarmstasjonen, og du vil heller ikke få push-varsel. For å se at røykvarslere er seriekoblet, få push-varsel, samt sende en alarm til alarmstasjon må man løse ut røykdetektoren med røyk, eventuelt kjøpe en røykspray for testing.

Jeg skal flytte, hva gjør jeg?

Når du flytter kan du ta utstyret med deg og installere det i ditt nye hjem. Ta kontakt med vår support for oppdatering av informasjon.

Kan jeg benytte Homely uten internett?

I hovedsak ønsker vi at kunder benytter nettverkskabel eller WiFi som primærkommunikasjon til Hjemmesentralen. I tillegg til dette har også Hjemmesentralen innebygd e-Sim over 4G, dette er alltid aktivert, men beregnet for bruk til back-up kommunikasjon ved bortfall av internett forbindelse

Bruk av e-Sim er inkludert i abonnementet, men Homely forbeholder seg retten til å ta betalt ved unormalt høyt forbruk av data over e-Sim. Dersom det skulle bli tilfelle vil du som kunde få varsel om det i forkant.

Må Hjemmesentralen være tilkoblet wifi?

For at Hjemmesentralen skal kunne kommunisere må den være tilkoblet internett. Man kan velge om man ønsker å bruke internettkabel eller koble den til via wifi. I tillegg er det lagt inn et simkort i Hjemmesentralen som back-up for å sikre at den har mulighet til å kommunisere med alle enheter, alarmsentralen og app selv om internett er nede.

Må jeg ha en Hjemmesentral for å styre enhetene mine?

Ja, Hjemmesentralen er den enheten som kommuniserer med alle enhetene i din alarm og som sender signaler til deg i app og til alarmstasjonen. Bruk av Homely boligalarm forutsetter en Hjemmesentral og et aktivt abonnement.  

Må jeg installere alt på en gang?

Du kan installere enhetene etterhvert som du kjøper dem. De påvirker ikke hverandre i installasjonsprosessen. Abonnementet ditt vil automatisk starte å løpe i det du kobler opp Hjemmesentralen og vil alltid være det samme, uansett hvor mange enheter du legger til etter hvert.

Må jeg montere utstyret selv?

Homely er et “gjør-det-selv-konsept" og monteringen er svært enkel å gjennomføre på egenhånd. Vår kundeservice bistår deg gjerne ved spørsmål under oppkobling, alternativt kan våre monteringspartnere tilby montering fra kr 1490,-. Ta kontakt for mer informasjon om pris i ditt område.  

Slutter alarmen å fungere dersom strømmen går?

Nei, alarmen vil fortsatt fungere selv om strømmen skulle gå. Hjemmesentralen har batteriback-up som vil slå inn dersom strømmen skulle gå for å sikre at alarmen fortsatt fungerer. I tillegg har også Hjemmesentralen kommunikasjonsback-up, slik at den får sendt signal til app og alarmstasjonen selv om wifi er nede.

Trenger jeg et betjeningspanel når jeg kan styre alarmen med appen?

Vi anbefaler alle som har innbruddsalarm å ha et betjeningspanel, dette i tilfelle du skulle komme hjem å være fri for strøm på telefonen, om noen må deaktivere alarmen som ikke har tilgang til appen eller om appen omformodning skulle være nede. Du velger selv om du ønsker å montere betjeningspanelet på egnet plass eller ha det liggende en annen plass.

Er Homely kompatibel med Yale Doorman?

Ja, Homely er kompatibel med Yale Doorman V2N(Classic), L3 og L3S. For at din Yale Doorman skal kunne kommunisere med Homely må du ha en Yale Doorman kommunikkasjonsmodul. For mer info om produktet og tilgjengelige funksjoner, trykk her.

Er røykvarslerne seriekoblet?

Røykvarslerne er trådløse og seriekobles automatisk når de kobles til i app. Det er alltid lurt å funksjonsteste røykvarslerne med røykspray eller lignende etter at de er koblet til. Da kan du også forsikre deg om at seriekoblingen fungerer som den skal. Husk å alltid ta kontakt med alarmstasjonen før testing av alarmen.

Følger det med skilt og klistremerker når jeg kjøper alarm?

Ja, det følger med ett skilt og tre klistremerker. Send oss en henvendelse til kundeservice@homely.no dersom det ikke fulgte med i din pakke. Opplys om hvor du kjøpte utstyret og til hvilken adresse du ønsker å få tilsendt skilt og klistremerker til.

Har dere API tilgjengelig?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Vi har en betaversjon av API løsning, ta kontakt med oss på kundeservice@homely.no for mer informasjon.

Kan jeg koble Homely mot annen smarthusteknologi?

Vi bruker moderne teknologi og de viktigste kommunikasjonsprotokollene for å levere smart boligalarm til kunder som ønsker seg et rimeligere alternativ med tilkobling til alarmstasjon og vektertjeneste. Siden dette i utgangspunktet ikke bare er et smarthusprodukt, men et sikkerhetsprodukt, må alt som skal integreres med Hjemmesentralen vår gjennom en godkjenningsprosess før det kan whitelistes.

Homelys Hjemmesentral er i hovedsak en åpen plattform på den måten at den har mulighet for å kunne integreres med de fleste kommunikasjonsplattformer- og protokoller.

Vi arbeider hele tiden med nye løsninger og blir stadig kompatible med flere enheter og plattformer. Du finner oversikt over kompatible produkter i vår nettbutikk.

Hjemmesentralen min er offline. Hva gjør jeg?

Dersom Hjemmesentralen ikke lyser,  sjekk følgende:

Steg 1: Ta ut strømkabelen fra Hjemmesentralen

Steg 2: Reset Hjemmesentralen ved å holde en binders eller liknende inne i hullet på undersiden i minst 8. sekunder eller til lysene starter å blinke. Sett i strømkabelen igjen og påse at den står skikkelig i.

Steg 3: Hjemmesentralen bruker 15-20 minutter på å komme online i etterkant av dette.

Dersom hjemmesentralen lyser, sjekk følgende:

Steg 1: Hvis Hjemmesentralen er koblet til med nettverkskabel, forsøk å ta ut nettverkskabelen.

Steg 2: Hvis Hjemmesentralet er koblet til WiFi. Sjekk at nettverket som Hjemmesentralen er koblet til fungerer ved å koble en tlf/data til nettverket og se at en vilkårlig nettside laster.

Skulle Hjemmesentralen fremdeles være offline, forsøk steg 2, under «Hjemmesentralen lyser ikke»

Hva skjer om internett faller ut?

Hvis ditt trådløse internett ikke fungerer, vil enheten kobles opp mot mobilnettet slik at Hjemmesentralen fortsatt kan kommunisere med alle enhetene og sende signaler til alarmstasjonene og app. Dette er ikke ment som en permanent løsning. Mobilnettet i Hjemmesentralen vil ikke kunne erstatte wifi dersom du ikke har det.

Hvordan resetter jeg en sensor?

Du kan se video og beskrivelse av hvordan du resetter sensorene her. På denne siden har vi lagt ved video som viser resetting av hvert produkt.

Jeg får ikke lagt til den ene sensoren, hva gjør jeg?

Først, sjekk om det ligger noen "unknown device" i enhetslisten i app. Dersom det gjør det, slett denne/disse først, for å så resette og legge til sensoren på nytt igjen. Se hvordan du resetter de ulike sensorene her.    

Jeg får meldingen «Enheten finnes fra før», hva gjør jeg?

Dersom du får opp meldingen "Enheten finnes fra før", gjør følgende:
  1. Åpne enhetslisten
  2. Slett enheten som ligger øverst og heter "ukjent enhet"
  3. Forsøk så innparing av sensoren på nytt

Røykvarsleren går offline, hva gjør jeg?

En vanlig grunn til at noen enheter kan gå offline er at det er dårlig signal.

For å løse dette kan man enten flytte enheten nærmere Hjemmesentralen eller man kan benytte en signalforsterker for å gi bedre signal på det gitte området. Når signalet skal forsterkes til en røykvarsler anbefaler vi å benytte sirenen som signalforsterker, fordi dersom strømmen skulle gå, vil denne gå på batteribackup og fortsatt gi signal til røykvarsleren.

Plasser signalforsterkeren mellom Hjemmesentralen og enheten. Du kan lese mer om signal her.